Správa akcí
Archeologické akce v rámci AMČR dělíme na projektové a samostatné. Správa projektových akcí probíhá v rámci projektů, ke kterým jsou tyto akce připojeny. Správa samostatných akcí pak v modulu Samostatné akce
. Obsah a rozložení formulářů jsou u obou typů akcí téměř totožné a liší se pouze v několika specifických ohledech (u samostatné akce chybí odkaz na nadřazený projekt, je třeba samostatně vybrat katastr v poli Hlavní katastr
, protože se sem nemůže propsat z lokalizace projektu apod.)
Videonávod
Videonávod ukazuje celý proces, který se týká správy projektů a akcí od zápisu projektu po jeho uzavření. Video nemá zvuk.
Pro modul Archeologické akce jsou relevantní především následující části videa:
Návod
Vytvoření akce
Akce vytváříme především jako součásti jednotlivých projektů v sekci Archeologické akce
detailu daného projektu. Projektové akce je možné vkládat ke konkrétnímu projektu nejprve ve stavu zahájen v terénu. Od té doby je možné k projektu připojit/zapsat akci a do akce zapisovat informace a připojovat k ní dokumenty. Dokud probíhá editace záznamu, je tato akce ve stavu zapsaná až do okamžiku, kdy je odeslána ke kontrole a archivaci.
Detail akce zobrazuje v záhlaví její identifikátor spolu s odkazem k návratu na nadřazený projekt, jde-li o projektovou akci, sekci Detail záznamu
, sekci Dokumentační jednotky
, mapové okno, sekci Dokumenty
a sekci Externí zdroje
.
Dokumentační jednotky
V sekci Dokumentační jednotky
lze podle charakteru akce připojovat tomu odpovídající dokumentační jednotky (DJ). Přidáváme je v sekci Dokumentační jednotky
pomocí ikony +
(Přidat dokumentační jednotku
). Po kliknutí na ikonu +
se níže otevře sekce Nová dokumentační jednotka
, kde lze přidat novou DJ. Po uložení přibyde DJ do seznamu dokumentačních jednotek a v liště dané sekce se otevře možnost přidávat podřazené prvky, především PIANy a komponenty. Jak správně zapisovat DJ popisuje následující tutoriál.
Dokumentační jednotky dělíme na dvě základní skupiny. První z nich je tvořena DJ typu Celek akce. Pokud je u takové akce třeba vyčlenit i další dokumentační jednotky, jsou tyto vždy typu Část akce. Druhou skupinou tvoří DJ typu Sonda, kdy jsou všechny DJ akce stejného typu. Označení sonda je v tomto případě třeba brát jako arbitrární, které se vymezuje oproti použití DJ typů celek/část akce a kombinace obou skupin v rámci jedné akce tedy není možná. Užití určitého typu DJ vyjadřuje její hierarchický vztah k dalším DJ v rámci jedné akce, kdy části akce jsou podřazeny celku akce, kdežto sondy, bez ohledu na jejich počet nebo prostorovou velikost, jsou souřadné.
V seznamu dokumentačních jednotek lze pomocí ikony terčíku vlevo od dokumentační jednotky určit, zda je k ní připojený PIAN a zda jde o potvrzený či nepotvrzený PIAN. Šedý přeškrtnutý terčík symbolizuje, že dokumentační jednotka nemá připojený PIAN, červený, že PIAN není potvrzený a černý, že je PIAN potvrzený.
Zvláštní součástí dokumentační jednotky může být tzv. archeologický dokumentační bod (ADB), který je součástí DJ v rámci Pražské památkové rezervace. Pro zápis ADB je třeba použít DJ typu Sonda. Popis ADB se řídí metodikou dostupnou na portálu Praha archeologická, případně tutoriálem pro zápis ADB v AMČR. Ke každému ADB jsou připojeny popisné údaje, které jej blíže specifikují. Popis zahrnuje adresní údaje, identifikaci parcelním číslem a interní identifikátor organizace, která výzkum prováděla. Dále je udán autor a rok odborného popisu, druh zásahu a jeho podnět. Součást popisu ADB představují též výškové informace v podobě výškových bodů (VB, v systému Balt po vyrovnání – Bpv), konkrétně niveleta podloží, základních stratigraficko-chronologických celků a současného povrchu.
PIAN
Ke každé dokumentační jednotce lze připojit právě jeden PIAN. PIAN lze k dokumentační jednotce přidat několika způsoby:
- vytvořit nový nakreslením v mapě (návod k mapovému prostředí);
- importem geometrie z CSV (návod k vytvoření importního souboru CSV);
- připojit existující PIAN z mapy;
- připojit existující PIAN pomocí identifikátoru.
Při vytváření nového PIAN v mapovém okně vytváříme jeho geometrii podle charakteru dokumentační jednotky, ke které PIAN připojujeme. Volíme mezi bodovou, liniovou a polygonální geometrií PIAN. V případě liniových a polygonálních geometrií PIAN se jejich hrany nesmí křížit, tj. geometrie musí být validní (probíhá automatická kontrola). Pro vytvořený PIAN vybíráme v sekci Nový PIAN
jeho přesnost z možností na jednotky, desítky či stovky metrů. PIAN je možné po jeho vytvoření zpětně editovat (přidávat, odstraňovat, přesouvat lomové body), a to až do jeho potvrzení při archivaci dané akce.
Při připojování existujícího PIANu z mapy se obdobně v dané sekci v poli PIAN
zobrazí identifikátor vybraného PIANu. Při připojování existujícího PIANu podle ID se pak z pole PIAN
stane rozbalovací nabídka, kde lze požadovaný PIAN podle identifikátoru vyhledat. Připojujeme-li již existující PIAN, musí tento svým typem, rozsahem a přesností odpovídá dokumentační jednotce, ke které ho chceme připojit.
Import PIANu z CSV souboru je detailně popsán v samostatném textu.
Komponenty a nálezy
K dokumentačním jednotkám, které jsou pozitivní, je třeba připojit jednu či více archeologických komponent. Pro každou z komponent definujeme její chronologické zařazení, typ areálu a druh aktivity. Komponeny přidáváme v sekci Nová komponenta
, po uložení přidané komponenty se pak rozbalí nabídka pro přidání nálezů. Ke každé komponentě lze v sekci Přidat nálezy
připojit základní typy objektů a předmětů (nemovitých a movitých artefaktů), které tuto komponentu charakterizují.
Dokumenty
Ke každé archeologické akci je možné připojovat dokumenty, které s ní souvisejí. Typicky se jedná o dokumenty typu nálezová zpráva či hlášení/ZAA, ale na výběr jsou i další typy dokumentů. Správa dokumentů je popsána v samostatném návodu.
Externí zdroje
K archeologické akci je v relevantních případech možné připojit také externí zdroj informací, např. publikovanou literaturu atp., viz návod ke správě externích zdrojů.
Odeslání akce
V okamžiku, kdy jsou všechny odborné informace a související dokumenty prostřednictvím aplikace AMČR podány, uživatel může akci odeslat ke kontrole. Pokud se jedná o jedinou akci u projektu, musí rovněž uzavřít i celý projekt. Alternativním postupem je nejprve uzavření projektu, které automaticky uzavře i všechny připojené projektové akce.
Správa samostatných akcí
Samostatné akce jsou akce, které nevyžadovaly terénní zásah, a tedy ani založení projektu. Tyto akce může do AMČR zapisovat každý registrovaný uživatel a jejich správa probíhá v modulu Samostatné akce
. Mezi samostatné akce lze zapsat také zpětně akce, které proběhly před rokem 2007 (spuštění registru terénních zásahů), byť by svým charakterem patřily mezi projekty. Formulář pro zápis samostatné akce a pravidla zápisu jsou stejná, jako v případě akcí projektových, pouze tyto akce nejsou připojeny k žádnému projektu. Vzhledem k možnému zápisu starších akcí, u kterých nemusí již být všechny informace v dostatečné přesnosti, je však u samostatných akcí přípustné specifikovat datum jejich realizace ve volnější podobě (např. před rokem 1960) a stejně tak i vymezení PIAN je zde povoleno s přesností až na stovky metrů.
- Hlavní katastr je třeba zapsat manuálně, není děděn z projektu, kde byl vybrán bodem v mapě.
- Dokud akce není odeslána, je jí přiřazen dočasný identifikátor s předřazeným písmenem
X
. - U projektových akcí je identifikátor akce odvozen od identifikátoru projektu, u samostatných akcí nikoliv.